lørdag 3. juni 2017

Hagevandring i Tsjekkia




Ingen hagekonferanse uten hagevandring?! Jeg er jo en Erfaren Farende Fant når det gjelder hager, både her hjemme og ikke minst i Sverige. Det er jo kanskje noe av det mest spennende en Hagenerd kan oppleve? Å ikke bare lese om, men faktisk være tilstede i andre sine hager?




Trykk på bildene for å få større og bedre kvalitet! 


Gå på stiene og sitte på benkene, kjenne på luktene av blomster og jord og kjenne noe av den følelsen som hageeieren er ute etter. I sin hage. Hva gleder akkurat ham eller henne? Er det vinden i gresset, rasling i grusen eller rennende vann?



Click on the pictures to get bigger and better quality!

Hvilke planter, trær og busker har fått lov å vokse sammen? Som regel finner jeg spennende kombinasjoner som rører ved noe i meg, og som jeg tar med meg hjem i egen hage. Ikke alt men små fragmenter, som kan passe i en forblåst Vestlandshage?


Jeg kan si det med en gang, at disse hagen ikke lignet på noen andre hager jeg har besøkt. Alle var helt unike og enestående. Og dette var en reise inn i de ekte fjellhagene skapt av de dyktigste på området. Ekte Rock Garden!


Jeg linker navnene til hageeierne til informasjonen som ligger på Czech Rock Gardeners Society, så kan de som har lyst lese mer om hver enkelt hage. Så får du vite litt om eier og bakgrunnen til den enkelte hage. Anbefales!






Den minste og nyeste hagen. Å satse på fjellhage har den fordelen at du får plass til mange planter på et lite område. De er jo ikke akkurat store disse plantene, og om de nå skulle vokse seg store så er det ikke gjort over natten.


Petr Diviš








Når du bygger en egen vindtunnel for å lage de ultimate forhold for en tufavegg med planter, ja da er du virkelig nerd?! På en god måte, selvfølgelig!


Jiří Papoušek




Gjennom tunnelen og inn i hagen!











Om du har interesse for fjellhage og i tillegg liker å så planter selv, ja da kjenner du sikkert til frølisten til Vojtěch Holubec fra før? Han skriver også spennende bøker fra reisene sin.







En fantastisk flott hage! Og veldig bratt! Det er jo ikke sånn at først var det bare en steinrøys og derfor ble det naturlig å anlegge en fjellhage. Nei her er hver stein hentet og båret frem til akkurat sin plass.  I det store puslespillet.












Ja han bygde like godt en ravine, for å kunne samle opp regnvann, når det måtte komme. Selv om det faktisk kom litt regn i løpet av konferansen, så er det ikke til å legge skjul på at det er betraktelig tørrere og varmere klima i Praha enn i Bergen (..) Jeg likte veldig godt hvordan han hadde store trestokker liggende. Luktet godt også!




Kateřina Papoušková og  Kaj Andersen var våre eminente guide på turen!





Eventyrhagen! Vakkert og fylt med små detaljer. Jeg lot meg heftig begeistre!







Jiří Sládek til venstre i bildet









Zdenek Zvolanek er en av mentorene inne fjellhage. Han har vært med å spre interesse for Rock Garden og han har vært med å bygge opp hager mange steder rundt i verden. En hage som trollbinder deg!



Zdenek Zvolanek












En stor raus hage med 2 gigantiske magnoliatrær! Dette var siste hagen for min buss og det passet godt siden de bydde på en kald øl fra eget bryggeri?!





Jiří Pospíšil og Zdenek Zvolanek

En fjellhage kan være så mye? Fra et lite trau til store områder, bratt eller bygget i nivåer på flat mark, og ikke minst stein er ikke bare stein! Akkurat det vet vi jo litt om her i Rantenhagen, her hvor vi finner en ny stein hver gang vi stikker spaden i bakken (…) 




Noen hager var laget slik at det så ut som en naturlig biotop, andre var mer stram i formen som den første vi besøkte. Og selv om de fleste hagene lå solrikt og varmt til var det også hager som lå i vandrende skygge. Så mangfoldig kan en Rock Garden være!


Så rause de er, hageeierne, som slipper inn den ene busslasten etter den andre! Viser rundt, svarer på alle spørsmål og tar oss med inn i alle hagens små og store rom. Byr på kaffe og kake gjør de også!



Snipp, snapp, snute så var eventyret ute











Og god helg til alle hagevenner!





16 kommentarer:

  1. Så flotte fjellhager og bilder! De var fine alle sammen på hver sin måte, men ravinen var helt fantastisk.
    Stein i bakken finnes omtrent ikke her, for her har det vært havbunn. Så jeg er misunnelig på alle som finner stein hele tiden i sin egen hage ;)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Ja det er jo kjekt å ha stein til eget bruk på egen tomt :-)) Stein kommer jo alltid til nytte! God helg!

      Slett
  2. Tusen takk for den vakre turen i steinriket. Denne turen ga meg mye. Vi har mye fjell på tomta, tomta er bratt, og nå fikk jeg en del ideer og innspill. Mye som vokser rett på fjellet :-). Ha en riktig fin pinsehelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du ble med på en rundtur :-)) Ja det er fritt frem å la seg inspirere! Og det utvider jo plantevalget veldig, for vår del, dersom vi tilrettelegger med stein og grus :-)) Selv her i Bergen! Fin pinsehelg!

      Slett
  3. Hei. Takk for at du tok oss med på turen. For noen flotte fjellhager. Mange inntrykk på en gang kan jeg tenke meg. Ønsker deg en fin pinsehelg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Ja dette var utrolig flotte hager :-)) God helg!

      Slett
  4. Hei Fru Ranten

    Det var dog en stribe fantastiske haver!
    Det er ikke letr at vælge en favorit, men Zdenek Zvolanek´s er noget ekstra!

    Tak for turen!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten! Ja sant her var det mye lekkert?! Du må kanskje bli med neste gang?! Alle hagene hadde sitt helt spesielle særpreg. Zdenek Zvolanek sin hage ble fotografert i lett regn, noe som gav godt fotolys og på mange måter fremhevet hagens egenart. Andre hager, som feks Vojtěch Holubec sin, ble vanskelig å få gode bilder av fordi det var skarpt sollys. Derfor er det ikke så mange bilder fra denne hagen, tiltross for at hagen var veldig vakker. Ha en deilig helg!

      Slett
  5. Å du og du, så mye vakkert. Plutselig fikk jeg lyst på mer stein i hagen også :) God helg fortsatt til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt jeg kan smitte noen med min begeistring! Fortsatt fin helg!

      Slett
  6. Himmel og pannekake - jeg blir målløs! For noen flotte hager! Tusen takk for at du deler, her var det inspirasjon i bøtter og lass. Vi bor jo selv i en skråning på et fjell og stein har vi så det holder. Vi har lekt med tanken en god stund på å lage et steinparti "på ordentlig" og her fikk jeg mange fine tips. Nå skal jeg sjekke ut hjemmesiden og lese mer om hagene og tipse mannen om å gjøre det samme.
    Fortsatt god pinse!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja disse hagen hadde du nok likt Nora! Her var også mange flotte koniferer og små trær :-)) Selv her i regnbyen Bergen er det kjekt å ha partier i hagen som er lagt tilrette for disse småtassene av noen planter :-)) Det utvider mulighetne og sortimentet bare med å tilrettelegge og bygge opp med grus og sand og steiner :-)) Fortsatt fin helg til deg også! Ps! Kikk inn på http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=14036.0 så finner du flere bilder fra hagene!

      Slett
  7. Flotte, unike hager! Mange gode løsninger og ideer til meg , som bor i steinriket Bømlo. God pinse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja da har du jo byggemateriale så da er det jo bare å sette i gang?! God helg!

      Slett
  8. Sikle, sikle, sikle......!

    :-)

    SvarSlett